Κεντρική Εμφυτεύματα Συχνές ερωτήσεις Για ασθενείς Για συναδέλφους
Ιστική αναγέννηση
Διατήρηση
Περιοδοντικές νόσοι

Οι περιοδοντικές νόσοι είναι παθολογικές καταστάσεις που σχετίζονται, κυρίως, με βακτηριδιακές λοιμώξεις. Δεν αφορούν τα δόντια καθ' αυτά, αλλά τις ανατομικές οντότητες που σχετίζονται με αυτά, δηλαδή τα ούλα, το φατνιακό οστό και τον περιοδοντικό σύνδεσμο.

Σύμφωνα με την ταξινόμηση της Αμερικανικής Ακαδημίας Περιοδοντολογίας (American Academy of Periodontology) οι νόσοι του περιοδοντίου ταξινομούνται ως εξής (Armitage, Annals of Periodontology Vol 4:1, 1999):
  • Ουλικές νόσοι σχετιζόμενες με βακτηρίδια ή μη (π.χ. ουλίτιδα, ουλίτιδα της εγκυμοσύνης, ουλίτιδα από λήψη φαρμάκων, νόσοι ούλων σχετιζόμενες με ερπητικές λοιμώξεις, μυκητιάσεις, αλλεργικές αντιδράσεις κ.λ.π.)
  • Χρόνια περιοδοντίτιδα (γενικευμένη ή εντοπισμένη)
  • Επιθετική περιοδοντίτιδα
  • Περιοδοντίτιδα ως αποτέλεσμα συστηματικών νόσων
  • Νεκρωτικές περιοδοντικές νόσοι
  • Περιοδοντικά αποστήματα
  • Περιοδοντίτιδα συσχετιζόμενη με ενδοδοντικούς λόγους
  • Περιοδοντικές νόσοι συσχετιζόμενοι με τοπικά και ανατομικά αίτια
Οι περιοδοντικές νόσοι είναι καταστρεπτικές οντότητες και οι προχωρημένες τους μορφές μπορούν να οδηγήσουν σε απώλεια των περιοδοντικών ιστών (οστού και περιοδοντικού συνδέσμου), δηλαδή σε απώλεια της στήριξης των δοντιών. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα δόντια γίνονται ευκίνητα και μπορεί να χαθούν.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΔΟΝΤΙΚΩΝ ΝΟΣΩΝ

Οι περιοδοντικές νόσοι είναι κυρίως βακτηριδιακές λοιμώξεις. Βασικός αιτιολογικός παράγοντας είναι η λεγόμενη "βιομεμβράνη" (παλιότερη ονομασία: "βακτηριδιακή πλάκα"). Τα βακτηρίδια που βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ ούλου και δοντιού, προκαλούν τοπικές φλεγμονές με βασικό σύμπτωμα την αιμορραγία των ούλων (ουλίτιδα).

Δημιουργία φλεγμονής μεταξύ ούλου και δοντιού

Κλινική εικόνα αρχόμενων νόσων του περιοδοντίου.
Προσέξτε τη συσσώρευση πλάκας και πέτρας στα κάτω δόντια.

Εάν η κατάσταση αυτή δε θεραπευθεί, τα βακτηρίδια μπορούν να προχωρήσουν κάτω από τα ούλα και να προκαλέσουν την καταστροφή των περιοδοντικών ιστών. Η κατάσταση αυτή λέγεται πλέον περιοδοντίτιδα. Το χαρακτηριστικό της περιοδοντίτιδας είναι η ύπαρξη των θυλάκων. Οι θύλακοι είναι χώροι που δημιουργούνται μεταξύ του ούλου και της ρίζας του δοντιού, λόγω της αποκόλλησης των ούλων από τα δόντια εξαιτίας της φλεγμονής συμπτώματα πλέον μπορεί να είναι, εκτός της αιμορραγίας, εκροή πύου, πόνος, κινητικότητα των δοντιών, μετακίνηση δοντιών κ.λπ..

Η περιοδοντική νόσος καταστρέφει τους  ιστούς γύρω από τα δόντια και δημιουργεί   τους θυλάκους.

Κλινική εικόνα αρχόμενης περιοδοντίτιδας

Προχωρημένη περιοδοντική νόσος, προκαλεί μεγάλη καταστροφή γύρω από τα δόντια. Τα δόντια μπορεί να είναι άθικτα, αλλά χάνουν τη στήριξή τους. Προσέξτε την καταστροφή του οστού ανάμεσα στις δύο  ρίζες του τραπεζίτη. Αυτό είναι ένα σημαντικό και συνηθισμένο εύρημα στις προχωρημένες περιοδοντίτιδες.

Προχωρημένη περιοδοντίτιδα

Παρατηρείστε ότι τα βακτηρίδια και τα παράγωγα τους (όπως η τρυγία ή "πέτρα") συνεχίζουν να "προχωρούν" κατά μήκος της ρίζας του δοντιού καταστρέφοντας τους περιοδοντικούς ιστούς.

'

Κλινική εικόνα οστικής καταστροφής

Άλλοι πολύ σημαντικοί αιτιολογικοί παράγοντες των περιοδοντικών νόσων είναι:

• Το κάπνισμα
  • Η κληρονομικότητα
  • Οι ορμονικές διαταραχές σε γυναίκες όπως και η εγκυμοσύνη
  • Συστηματικές νόσοι όπως ο διαβήτης
  • Ψυχολογικοί παράγοντες όπως το stress

ΝΕΚΡΩΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΝΤΙΚΕΣ ΝΟΣΟΙ

Στις φωτογραφίες παραπάνω παρατηρούμε την αρχή εκδήλωσης νεκρωτικής περιοδοντικής νόσου (παλαιότερη ονομασία "οξεία ελκονεκρωτική ουλίτιδα"). Τα ούλα είναι εξέρυθρα, οιδηματώδη, αιμορραγούν εύκολα και το χαρακτηριστικό τους είναι ότι έχουν πολύ δυνατό πόνο. Άλλο χαρακτηριστικό της κλινικής εικόνας της νεκρωτικής περιοδοντικής νόσου είναι η επιπέδωση των μεσοδοντίων θηλών και η εξαφάνιση των ουλικών "τριγώνων" μεταξύ των δοντιών. Επίσης, σε αυτή τη θέση μπορούν να εμφανιστούν περιοχές νέκρωσης των περιοδοντικών ιστών ("νεκρωτικές εσχάρες").

Οι ασθενείς αυτοί αναφέρουν δύο σημαντικά στοιχεία, που είναι και ο βασικοί αιτιολογικοί παράγοντες της νόσου, πέρα από τα βακτηρίδια: Το κάπνισμα και το αυξημένο stress.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΔΟΝΤΚΩΝ ΝΟΣΩΝ

Η διάγνωση των περιοδοντικών νόσων γίνεται με συνδυασμό κλινικής και ακτινογραφικής εξέτασης. Οι περιοδοντολόγοι συνήθως ζητάνε τη λεγόμενη full mouth ακτινολογική εξέταση (μικρές ακτινογραφίες για όλα τα δόντια). Οι πανοραμικές ακτινογραφίες πολλές φορές δεν προσφέρουν την απαιτούμενη ακρίβεια για τη διάγνωση.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι περιοδοντικές νόσοι είναι πολλές φορές "σιωπηλές" νόσοι. Δεν δίνουν ιδιαίτερα συμπτώματα, όπως π.χ. οι καπνιστές δεν εμφανίζουν αιμορραγία. Πολλοί ασθενείς καταφεύγουν στον οδοντίατρο όταν εμφανίζουν ένα βασικό σύμπτωμα: Την κινητικότητα των δοντιών. Πολλές φορές όμως σε αυτή τη χρονική στιγμή, η καταστροφή του περιοδοντίου είναι πολύ μεγάλη και η θεραπεία πάρα πολύ δύσκολη, αν όχι αδύνατη.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΔΟΝΤΙΚΩΝ ΝΟΣΩΝ

Η θεραπεία των περιοδοντικών νόσων γίνεται με δύο τρόπους: Συντηρητικά και χειρουργικά. Η εξειδικευμένη περιοδοντολογική θεραπεία μπορεί να επαναφέρει τους περιοδοντικούς ιστούς σε υγιή κατάσταση και να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε να μην εμφανιστεί πάλι η νόσος. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι βακτηρίδια έχουμε διαρκώς στο στόμα μας και η νόσος μπορεί να επανεμφανιστεί. Με τα προγράμματα επανεξέτασης, προσπαθούμε να εξαφανίσουμε αυτή την πιθανότητα για τους ασθενείς μας.

Οι στόχοι λοιπόν της περιοδοντικής θεραπείας είναι:
  • Η αναχαίτιση της πορείας της νόσου
  • Η διατήρηση όσο το δυνατό περισσότερων δοντιών στο στόμα
  • Η διατήρηση του θεραπευτικού αποτελέσματος