Κεντρική Περιοδοντολογία Συχνές ερωτήσεις Για ασθενείς Για συναδέλφους
Προσθετική Θεραπεία
Φροντίδα
Περιεμφυτευματίτιδα

Η περιεμφυτευματική νόσος ή περιεμφυτευματίτιδα είναι μια παθολογική κατάσταση που συμβαίνει γύρω από τα εμφυτεύματα. Έχει αρκετές ομοιότητες με την περιοδοντική νόσο, αλλά και μεγάλες διαφορές.

Είναι και αυτή βακτηριδιακής κυρίως αιτιολογίας και οι μελέτες μας δείχνουν ότι τα βακτηρίδια της περιοδοντίτιδας και της περιεμφυτευματίτιδας είναι παρόμοια σε πολύ μεγάλο ποσοστό.

Τα συμπτώματα είναι τα ίδια με αυτά των δοντιών, δηλαδή υπάρχει η ύπαρξη φλεγμονής, ερυθρότητας, αιμορραγίας, πύου κ.λ.π. τριγύρω από τα εμφύτευμα. Πόνος μπορεί να μην υπάρχει, αλλά τα συμπτώματα της φλεγμονής αρκετές φορές είναι έντονα.

Χρησιμοποιώντας ένα μικροσκόπιο (Berglundh et al., 1991), διαπιστώνουμε τη μεγάλη διαφορά μεταξύ περιεμφυτευματίτιδας και περιοδοντίτιδας: Το δόντι που δέχεται την επίθεση των βακτηριδίων, έχει μηχανισμούς άμυνας ενάντια στα βακτηρίδια και προσπαθεί απεγνωσμένα να κρατήσει το οστό τριγύρω του ελεύθερο από τα βακτηρίδια αυτά  (Wearhaug et al., 1974). Στα εμφυτεύματα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι μηχανισμοί αυτο΄άμυνας δεν υπάρχουν και το οστό τριγύρω από τα εμφυτεύματα "διηθείται" στην κυριολεξία από τα βακτηρίδια και η καταστροφή είναι δραματική (Berglundh et al., 1991, 1996; Abrahamsson et al., 1998).

Η θεραπεία της περιεμφυτευματίτιδας είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία. Τις περισσότερες φορές γίνεται χειρουργικά, πάντα με τη χορήγηση αντιβιοτικών σκευασμάτων, με στόχο την εξάλειψη της φλεγμονής τριγύρω από τα εμφυτεύματα. Η αποτελεσματικότητα της θεραπείας είναι αμφίβολη. Καθοριστικός παράγοντας για να έχουμε θετικά αποτελέσματα είναι η τελειοποίηση της στοματικής υγιεινής του ασθενούς γύρω από τα εμφυτεύματα και η σωστή συνεργασία με τον περιοδοντολόγο.

Ακτινογραφική και κλινική εικόνα περιεμφυτευματίτιδας. Προσέξτε τη συγκέντρωση τρυγίας ("πέτρας") γύρω από τα εμφυτεύματα στην κλινική εικόνα. Προσέξτε επίσης την καταστροφή του οστού γύρω από τα εμφυτεύματα στην ακτινογραφία.

Προσέξτε σε αυτή την ακτινογραφία με την κίτρινη γραμμή- την τυπική καταστροφή του οστού (τοξοειδής τύπος) στην περιεμφυτευματίτιδα.
Παρατηρείστε επίσης, με τον κόκκινο κύκλο τη μη σωστή εφαρμογή της προσθετικής πάνω στα εμφυτεύματα και τις προεξοχές όπου μαζεύονται τα βακτηρίδια.
Η σφαιροειδής κατασκευή αριστερά, υποδηλώνει ότι στα εμφυτεύματα έχει τοποθετηθεί κινητή κατασκευή ("μηχανάκι"), η οποία είναι αντένδειξη στην περίπτωση θεραπείας με εμφυτεύματα, γιατί δε στηρίζεται σε επιστημονικά δεδομένα. Είναι άγνωστο αν και αυτή η κατασκευή έχει παίξει ρόλο στην καταστροφή.

Παρατηρούμε ότι ο σωστός σχεδιασμός της προσθετικής, αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα για τη θεραπεία με εμφυτεύματα. Αμέλεια, άγνοια και αυτοσχεδιασμοί δεν συγχωρούνται από τα εμφυτεύματα. Η αντιμετώπιση της παραπάνω περίπτωσης είναι πολύ δύσκολη και πολύ απαιτητική. Δυστυχώς χρειάζεται η απομάκρυνση της προσθετικής άμεσα για να λυθούν τα κυριότερα προβλήματα. Στη συνέχεια η θεραπεία της φλεγμονής γίνεται χειρουργικά.

Με τις τεχνικές CAD/CAM οι παραπάνω περιπτώσεις αποφεύγονται. Ρωτήστε μας για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις σύγχρονες αυτές τεχνικές.